Tijd is iets wat we allemaal té weinig hebben. Je hebt een gezin, huishouden, misschien een baan en we wilt daarnaast ook nog dagelijks/wekelijks een blog bijhouden. Hoe plan je dit?
Inhoudsopgave
Plan tip #1 Werk met vaste rubrieken
Op maandag komt er altijd een video online, woensdag de Lovely Pictures (welke ik overigens naar de dinsdag ga verplaatsen) en vrijdag vind je een artikel met blogtips op Lovely Charlotte.
Door deze vaste rubrieken zijn 3 van de 5 dagen al voorzien van een artikel.
Plan tip #2 Plan vooruit
In mijn vorige artikel had ik het er ook al over, ik gebruik een papieren agenda voor het plannen van mijn artikelen. Eens in de zoveel tijd ga ik met deze agenda zitten en bedenk en plan ik artikelen in voor de komende weken.
Zo zorg je ervoor dat je altijd iets hebt om over te schrijven en dat je niet achter je computer, last moment, nog tot diep in de nacht bezig bent.
Natuurlijk verschuif ik zo nu en dan wel eens iets, maar ik heb wel altijd voldoende inspiratie om een goede artikel online te laten komen.
Pan tip #3 Maak effectief gebruik van je tijd
Doet je kind een dutje? Tijd voor jouw om even een artikel te schrijven! Ik probeer mijn weekend en avonden zo veel mogelijk blog-vrij te houden. Maar soms ontkom ik er gewoon niet aan (meestal heeft het dan te maken met dat ik overdag te lui was of geen zin had 😉 )
Omdat Ifan naar school gaat heb ik best veel tijd om aan het bloggen te besteden. Ik probeer elke ochtend als ik terugkom van Ifan op school afzetten meteen achter m’n laptop te gaan zitten en te gaan schrijven, aanpassen of optimaliseren. ’s Middag heb ik dan tijd om het huishouden te doen, eten te koken of gewoon even helemaal niks te doen!
Ik kan me voorstellen dat, als je geen naar school gaande kinderen hebt, het plannen wat lastiger is. Ik zou één of twee avonden in de week reserveren voor het bloggen. Ga op een rustige plek zitten en maak af waar je aan begonnen bent.
Plan tip #4 Eén ding tegelijk
Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat als ik halverwege een artikel zit, ik even iets anders ga doen. Even “snel” mijn social media checken, even wat opruimen in huis of even met Dafydd bellen.
Pauzes zijn belangrijk, maar maak dan wel eerst af waar je mee bezig bent. Niks is zo vervelend als je je hele artikel weer opnieuw moet lezen om weer in de “flow” te komen. Als je het artikel in één keer afmaakt, heb je dit probleem niet. Zo werk je een stuk efficiënter!
Plan tip #5 Zorg voor een rustige omgeving
Door gebrek aan ruimte zit ik altijd aan de keukentafel in woonkamer/keuken mijn artikelen te schrijven. Ik kan ontzettend afgeleid worden als het hier niet opgeruimd is of als er nog iets is wat ik nog moet doen. Ik kan me dan niet concentreren en het schrijven gaat dan al helemaal niet goed.
In ons nieuwe huis wil ik dan ook heel graag een werkkamer creëren. Ook handig om alle administratie en dergelijke op een vaste plek te hebben. Ik hoop dat ik hier dan een stuk minder snel afgeleid word en lekker door kan werken.
Ga op een rustige plek (indien aanwezig) zitten om lekker door te kunnen werken zonder gestoord te worden!
Benieuwd naar mijn andere Blogtips? Je leest ze hier:
#1 Hoe schrijf ik goede content?
#2 Waar haal je inspiratie vandaan?
#3 Hoe zorg je voor meer traffic?
#4 Hoe krijg je meer volgers op Social Media?
#5 Hoe voorkom je een Bloggers Burnout?
Meer zien van mij? Volg me dan op: Facebook * Instagram * Twitter * Bloglovin’ * YouTube
13 Comments
Simpel, met een snufje liefde
Goede tips! Ik heb altijd het probleem dat ik op de gekste momenten een artikel in mijn hoofd aan het schrijven ben. Als ik hem dan wil gaan typen dan is hij weer verdwenen. Ik probeer ook veel vooruit te plannen maar kom toch tijd te kort.
12 februari 2016 at 08:11Simpel, met een snufje liefde onlangs geplaatst…Leven in Amerika….De reis en aankomst.
Charlotte | Lovely Charlotte
Heel herkenbaar, ik heb precies hetzelfde! In m’n hoofd heb ik dan echt hét artikel geschreven maar er komt niks op (digitale) papier te staan 🙁
12 februari 2016 at 09:07Marguerita
Hahaha ik denk dat mijn baas er niet heel blij van wordt als ik overdag ga bloggen. In mijn lunchpauze kan ik wel af en toe iets doen en natuurlijk check ik mijn mail, maar het bloggen gebeurt toch vooral in de avonduren en in het weekend. Zelfs op mijn vrije dagen lukt overdag bloggen eigenlijk niet. Wel leuk om te lezen hoe jij het indeeld allemaal, je bent een stuk georganiseerder dan ik!
12 februari 2016 at 10:45Charlotte | Lovely Charlotte
Ik denk inderdaad dat je baas dat niet heel fijn zal vinden 😉 Ik ben eerlijk gezegd ook op m’n best ’s avonds!
12 februari 2016 at 10:55Linda
Herkenbaar! Als de kleine een dutje doet heb ik niet altijd zin. Dan pak ik even me-time. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik ’s avonds het productiefst ben.
12 februari 2016 at 13:40Hier ook nog iemand die aan de eettafel blogt 😉
irene
Fijne tips!! Ik schrijf door de dagen heen.. ik heb niet echt een planning, al zou dat misschien wel beter zijn haha! X
12 februari 2016 at 15:10irene onlangs geplaatst…The voice kids: Wat een talentvolle kinderen!
Marjolein
Het is een enorme luxe als je overdag kunt bloggen. Ik wou dat ik dat kon… Werk 4 dagen per week en op de dagen dat ik vrij ben hangt er altijd wel een kind aan mijn been. Bij mij komt het dus echt aan op de avonden. Vind ik soms wel jammer, want wil ook zo graag nog meer doen dan alleen bloggen (sporten, relaxen, serietje kijken, etc.). Heb je daar nog tips voor?
12 februari 2016 at 17:06Charlotte | Lovely Charlotte
Ik zou ervoor kiezen om bijv. 1 á 2 avonden in de week een aantal uurtjes te bloggen en dan proberen zo effectief mogelijk te werken. Zo heb je de rest van de avonden over om die andere dingen te doen! Als je er een gewoonte van maakt, ben je straks niet anders gewend en kan je dit ook beter plannen. Kijk welke dagen voor jouw het beste uitkomen en plan het in! Hoop dat je er iets aan hebt en succes!
13 februari 2016 at 14:31Heidi
Wat een leuke artikel is dat en natuurlijk leuk om te weten.
13 februari 2016 at 12:06Blogtips oproepje! | Lovely Charlotte
[…] Blogtips #6 Hoe plan ik het bloggen? […]
13 februari 2016 at 14:41PatriciaKlein
Handige tips hoor, zelf begin ik morgen weer met werken dus ik moet mijn dagen weer even anders in gaan richten, zoals het er nu na uitziet wordt donderdag mijn vaste blogdag zodat ik goed een week vooruit kan schijven (op mijn diary voor maandag na dan) ik werk ook met vaste onderdelen die ik nu wat ga verschuiven zodat ze makkelijker vooruit te plannen zijn voor een weekje!
14 februari 2016 at 17:28PatriciaKlein onlangs geplaatst…Bloggers Interview: Laura – lauracollin.nl
Susan
Ik vind dit echt een super handige serie, bedankt voor de tips!
Liefs,
18 februari 2016 at 20:48susan
Charlotte | Lovely Charlotte
Wat een lief compliment! Morgen weer een nieuw artikel online 🙂
18 februari 2016 at 20:57